Meanwhile ...

Mer långfrukost

Nu minns jag tillbaka igen. Så ljuvligt detta var. Vi firade andra advent i söndags med långfrukost igen, kanske blir det vår adventstradition. Något trevligt ska man ju ha söndagarna till! Det är verkligen en seg och tråkig december i Müller mansion i år, men att äta frukost och börja dagen med dämpade samtal har varit trevligt. Om bara ett gäng av grannarna flyttade härifrån skulle jag inte ha något emot att bo kvar här i fyran flera år.

 
Jag ser på bilderna nu att det är dags att grovrengöra bordstabletterna, men samtidigt tycker jag inte att de förstör intrycket som visar hur mysigt vi hade det. Det enda som förstör är det faktum att jag är bloggare och därmed stannar upp och fotograferar. Lite stämningsdödare kanske, men så är livet med mig. Kameran följer oftast med och mycket förevigas. Det kommer vara kul att titta tillbaka på.

Jag ger mig

Det har inte varit the high of highs ett tag nu. Igår ramlade jag och skrapade upp kinden och slog käken. Jag snurrade omkring rätt bra där ett tag och sedan dess har jag dessutom fått en infektion i tandköttet, halsbränna och lite annat trevligt. Allt det här säger mig en sak: det måste vara dags för lov. I mitt klassrum syns det långa vägar att det är dags för lov snart, för eleverna har dekorerat så tjusigt med allt ifrån ljus till glitter till fönsterdekaler. 

 
Har någon en nedräkning? Hur många dagar är det kvar till jul?

Hur du skriver den perfekta att-göra-listan

 
1. Påbörja den på söndagen.
Skriv en att-göra-lista för den kommande veckan och veckans alla dagar. Välj ett mindre antal ärenden och sprid ut de med hög prioritet över olika veckodagar och fyll inte dagarna till bredden. Vi vet alla att det alltid tillkommer några extra ärenden under veckan som går.

2. Skriv på ett och samma ställe.
Jag har beställt en stor kalender med mycket skrivyta som möjliggör att skriva min att-göra-lista direkt i kalendern. Då kommer den följa med mig och påminna mig var jag än går. Men att ha den i mobilen kanske är lämpligare för en del av er... se till att allt är samlat på ett lättillgängligt ställe bara.

3. Morötter.
Jag har länge försökt motivera mig med piskan, men lärt mig att det bara kör självförtroendet i botten. Det är mycket bättre med morötter! Ja, inte morötter, men belöningar. Bestäm en belöning åt dig själv när du har gjort ett mål (kan vara ett visst antal ärenden eller ett särskilt svårt ärende). Belöningen ska vara berikande - alltså kan det vara ett litet glas prosecco eller ett bubbelbad eller en massage... eller alla tre!

4. Moderera listan i mitten av veckan.
Vissa av dina saker kanske behöver skjutas till nästa vecka för att de inte är lika aktuella längre, eller något med högre prioritet har lagts till. Använd ett bullet-system för att flytta fram, ställa in eller bocka av.
 
5. Glöm inte de roliga sakerna.
Att-göra-listan bör innehålla något skoj! DU är den viktigaste i ditt liv och DU behöver skratta och vila och ha det bra. Så på din "att-göra-lista" borde det finnas något som bara gynnar dig. Typ "Påbörja en ny bok", "Se Gossip Girl", "Ring farfar och berätta att jag älskar honom" etc.

6. Fyll inte upp till bredden.
När du skriver din lista kommer jobbärenden, hushållsärenden, bloggärenden, träningsärenden och de där sista roliga göromålen trängas. Men snälla, gör inte hela dina dagar och kvällar till en enda lång lista. Se till att det är lagom mängd utspritt på lagom mängd tid. Lämna luckor där du kan göra saker som du inte nödvändigtvis upplyfts av, men som du har lust till. Typ en lucka till att pusta efter för mycket palt, att se samma film två gånger på rad och att berätta för din make om dagen. En lucka till vad som helst.
 
 
 
Upp