Få energirika dagar

Det finns olika skäl till att vi känner oss energilösa. För mig är det mest att jag låter mitt schema bli för fullt eller tomt och därmed antingen överarbetar eller underarbetar. Det finns inget så dränerande för mig att jobba i stress (inte att förväxla med press - arbetspress gör mig full av energi!) eller att ha en dag helt utan något att göra. Känner du dig dränerad ibland? Tom på energi? Kanske har du fallit i en av dessa klassiska fällor. 
 

1. Sov tillräckligt

Har ni dåliga sömnrutiner så kommer ni få dåliga dagsrutiner också. Det är bara så att fattas vila från sömnen så kommer hjärnan mentalt vilja vila under vaken tid. Eftersom det inte går att mentalt vila under arbetstid så tar det otroligt mycket energi. Alltså, se sömnen som en prioritering att vårda.

 

2. Ät regelbundet och riktig mat

Undvik tillsatt socker och koffein och småätande. Ät en riktig frukost, ett planerat mellanmål, en lunchmåltid, ett planerat mellanmål och en middagsmåltid. Det där småduttandet i kakburken hjälper inte med mättnadskänsla eller att ge energi i längden.

3. Drick mer vatten

När jag är trött går jag till kaffeautomaten. Snacka om att motverka problemet, va? Kaffe är vätskedrivande och ger bara energi genom koffein. Risken är därmed att folk som jobbar som jag gör går runt och är uttorkade. Så med det sagt: drick varannan vatten, även på jobbet.

 

4. Gör pulshöjande träning

Klart man blir trött av träning - i musklerna och flåset. Men i energinivå blir det bara bättre, träning är ett naturligt antidepressivt medel. Så ta för vana att göra pulshöjande träning minst 20 minuter varje dag. Det hjälper också för att få bukt på sömnen.

5. Undvik stress

Att ha ett fullt och utmanande schema är fantastiskt och kan göra under för energinivån. Men en enda grej för mycket på det där schemat leder till tidspress och stress att hinna med, vilket dränerar energidepåerna totalt. Planera ditt arbete smart för att undvika överarbete och stress.


6. Följ den plan du lagt upp för dig själv

Planera dina dagar så att de är just utmanande och variationsrika. Har du för lite att göra blir du lat och trött och ser på serier på Netflix och tittar om något magiskt dykt upp i kylskåpet. Har du för mycket att göra så fallerar du på femte punkten och drabbas av stress. Så prova ut en plan för dina dagar som är perfekt och lagom för att hålla energin uppe och följ den!

Jag har de senaste veckorna fallerat på punkt 1, 2, 4, 5 och 6. Det vill säga allt jag gjort för att ge energi har varit att dricka varannan vatten på jobbet. Och jag undrar varför jag är trött? Skämmes, Julia. Skämmes. 
|
#1 - Netti Starby:

Bra tips och stressen är min svaga sida som jag jobbar med! Kramis

#2 - Heléna:

För en gångs skull så ligger jag i fas med mig själv och känner att jag har en balans - det enda som fortfarande felar lite är att jag har så trevligt på kvällarna att jag inte riktigt vill gå och lägga mig. Är trots allt okej när jag vaknar och fixar dagarna, men jag borde sova minst en timme mer per natt - bättring där för mig!!! Bra punker att ha koll på :D Kramar <333

#3 - Amanda Jona [SPONTAN]:

Du gör alltid så himla bra inlägg :)

#4 - Dixi Wonderland:

Jag följer allt på listan. Sömnen är verkligen viktig för att man ska må bra.

#5 - Eva`s blogg:

Intressant inlägg, gillar ditt tänk o kloka ord jag tänker väldigt likt dig men just vatten på vintern är jag dålig på :/ hoppas du får en fin tisdag kram på dig <3

#6 - Cornelia:

Bra tips! Det där med undvik stress är dock lättare sagt än gjort.

#7 - Sussi:

Bra råd!
Jag kan tyvärr inte bocka av en enda av dom. Jag känner lite att jag behöver ta tag i mitt liv efter jul och nyår igen.. ;)

#8 - elin stridh:

haha men eller hur :D

kolla din e post ;)

#9 - Kattis:

Många bra tips...jobbar rätt hårt med flera av dem själv just nu...varit aningen för stressad och orklös denna höst!!!

#10 - A M:

Jättebra och viktiga tips!
sv; Oooj, jag måste handla alla mina julklappar idag hehe :P

#11 - NICOLE:

Ja det kan vara riktiga fällor det här =) Vi får snälla mot oss själva och planera så det blir bra för oss!

#12 - Pauline Hurtig:

så bra saker!

#13 - Alice Lindström:

Verkligen sånt bra inlägg! Måste bli bättre på många punkter!

#14 - Zyllah:

Väldigt bra lista. Jag har sömnproblem, och det ihop med att inte fungera när jag är trött är en jobbig kombination men därför tänker jag ofta mycket på sömnen och det är det första jag funderar på när jag är väldigt stressad. Vatten är jag också lite dålig på att dricka, vilket jag borde bli bättre på, men jag dricker i alla fall aldrig kaffe. <3

#15 - Alice:

Vilka bra punkter, verkligen!

#16 - Emma :

Så mycket bra! Speciellt med sömn, mat o vatten.. nåt jag borde bli bättre på.

#17 - Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet:

Jättebra punkter :)

#18 - Carolina Thoor:

Härliga tips! :D

Sv; hehe tackar! Ja det var hur underbart som helst :D

#19 - Celine:

Bra tips!

#20 - Annie:

Bra inlägg! :)
Är själv lite dålig på punkt 2 o 3, men jobbar på det ;)

Hittade hit via Emelies blogg förresten :)

#21 - JUNITJEJ:

Dessa punkter måste jag ta till mig.

#22 - Martina:

Superbra tips! Jag har misslyckats med alla dessa punkter de senaste veckorna, måste ta itu med det :)

#23 - Gabriella :

Jättebra inlägg!!

#24 - Amanda Forsman:

Superbra tips :D

#25 - ullie:

alltså ja misar på många punkter känner ja är dålig på vatten gillar det inte så tvingar mej i bland. sen sova .. sover Föör ölite alltid bara lediga helger ja försöker sova ut lite mera.

men att man ska va så duktig på att inte klara ha ha ja aj sån ja e.

skönt du me e piggare kramar o inte många dagar kvar

#26 - Mirre:

Bra tips, ät bra tycker jag att jag gör, men kan dricka än bättre än jag gör och sömnen önskar jag att jag kunde få styra än bättre, den styr tösen =D

#27 - Tilda Barkselius:

Riktigt grymma tips!

#28 - Erika:

Det där med att sova ordentligt är jag alltid dålig på!

sv. Oj, vet inte hur länge pannacotta kan stå. Men förra året vid nyår gjorde vi det dagen innan i alla fall och det var gott dagen efter på kvällen :)

#29 - emelie:

härliga tips!:D

#30 - Tuva Björnwall:

bra tips :D

#31 - Matilda Berlin:

Då är vi 2... Dags att ta tag i sig själv och följa dina (fantastiska) tips! *Går och fyller vattenglaset på en gång ;) Kram <33

#32 - Anonym:

De där är ett inlägg ja borde ta in ! Jag är sämst på alla dom punkterna! Kanske får bli nyårslöftet då :P

#33 - Therese:

Bra tips, tack! :)

Svar: Tack :) Haha dålig fantasi när det gäller nya rätter :P

#34 - birgitmaria:

Jag är helt slutkörd! Så jag ska verkligen vila upp mig nu. Jobbet får äntligen vila!

Svar: jag drömmer fortfarande om jobbet varjee natt och tänker på det varje kväll innan jag ska sova... är sååååå slutkörd!
Ljuva Julia

Kommentera här
Upp