Jag gillar allt men inget

Nu är det fredag. I söndags minns jag hur jag tänkte att "jag hoppas att veckan verkligen går snabbt!" och vet ni vad? Det har den gjort. Det har varit mycket tungt ibland och jag inledde måndagen utan att känna mig ett dugg utvilad och förstörd av PMS, men trots det gick allt som det skulle vad gäller tid och att fylla i den. Och nu är fredagen här och jag är hemkommen från jobbet. 

Ikväll blir en lugn kväll och bilderna nedanför får symbolisera på vad kvällen ska satsas. Eftersom PMS får mig att avsky mig själv en smula så vill jag inte vara med på bild ordentligt, men lite Marabou och en hög knopp på skallen är godkänt. 

 
Jag hoppas att ni som är inne och läser, trots att mitt ilskna humör hindrar mig från att svara på kommentarer, har en riktigt härlig fredag. Snart är jag mitt gamla goda jag igen.




Time tag

Vad är ditt förhållande till tid? Tid är ett så stort begrepp, men några saker som gäller mig: tidspessimist till det mesta, därmed i god tid till allt som är viktigt. Jag tycker att helgen är för kort men att veckorna är alldeles lagom långa. Jag gillar att tillbringa tid, inte att spendera den. 

Vilken tid på dygnet gillar du bäst? Mellan 05:00 och 07:30, alltså väldigt tidigt på dygnet. Sedan jag gillar jag kring 19:00 också.

Vilken är den bästa veckodagen? Just nu är jag väldigt förtjust i torsdagar och lördagar. Men det brukar variera väldigt mycket beroende på vilket schema jag har, vilken vecka det är, om jag har semester eller är på jobb. 

När går tiden som snabbast? Vid drömlös sömn och på måndagar.

När går tiden som långsammast? När jag sitter nervöst, i mycket god tid som den tidpessimist jag är, och väntar på att få sätta mig i tandläkarstolen. Eller tiden från att ha satt sig i flygplanet till att det faktiskt lyfter... att vänta på rädslor liksom.

Hur länge tar det för dig att sminka dig? Ungefär 15 minuter för jobb och ungefär 20 minuter för krog/restaurang. De extra fem minuterna innebär två extra highlighters och en liquid eyeliner eller ögonskugga. Annars är det samma bas.
 
 
Vilken tidsepok skulle du vilja leva i bortsett från denna? Det skulle vara spännande att uppleva hur det var att vara kvinna på 50-talet när saker precis började förändras så smått. Se om man var ett svin eller inte.

Äter du fort eller sakta? Medium. Långsammare än min make men snabbare än de flesta av mina elever.

Vad gillar du mest att lägga ner tid på? Film, förtäring av olika slag och studier. 

Vad gillar du minst att lägga tid på? Att vara med människor jag inte tycker så mycket om och att göra helt onödig dokumentation som förmodligen ingen annan än jag själv kommer läsa i alla fall, allt för att som lärare ha ryggen fri.

 
När brukar du gå upp och lägga dig på vardagar? Jag stiger upp mellan 04:50-05:36 på vardagar (då ringer mitt larm). Jag brukar gå och lägga mig strax efter 21.

Vad skulle du gärna haft mer tid till? Till allt det där ingentinget och att skriva en härlig roman under all den  tiden.

Vad gjorde du för tre timmar sedan? Fyllde i närvaro.

Vad gör du om tre timmar? Jobbar över till 18:30 på grund av elevsamtal och sådant. 

Var ser du dig själv om tio år? Jag ska ha fortbildat mig och fått en ny examen, jag ska bo större och modernare. Jag ska vara fortsatt lyckligt gift med Erik och jag ska ha hittat min passion.

Jag har tagit listan från Johanna och ni kan läsa hennes svar och besöka henner blogg HÄR.





Sätt att hålla igång i höst

Det är höst. Höst är fantastiskt. Intala er själva det. Höst är fantastiskt! Men i och med att det blir kallare och ens solbränna och D-vitamindepåer minskar i takt med att ens arbetsbörda ökar (ni ska bara se mitt schema..!) så blir det här gärna en årstid av stillasittande. Hem från jobbet och stupa. Men att röra på sig är så sjukt viktigt, jag kan verkligen skriva under på det om man jämför min inre hälsa nu jämfört med innan jag tränade. Även om andra faktorer också spelar in, givetvis. Här kommer fyra tips på sätt att röra sig lite extra i höst:
 

1. Promenera och jogga i intervaller

Promenera och jogga utomhus när det fortfarande är vackert. För det första är det inte lika jobbigt som att sprinta och därmed orkar man göra det längre sträckor och längre tid. Ta med kameran och gör sedan ett blogginlägg med vackra platser från din hemstad.
 

 

2. Undersök möjligheten till friskvård

Hur många blir förslappade just för att man är för trött efter jobbet och för mätt efter middagen? Gör det mitt på dagen om möjligt. På min arbetsplats har vi friskvårdstimme och min ligger på onsdagar så jag kan komma iväg. Men ni som är studenter eller elever kan utnyttja håltimmar eller självstudiedagar! 

 

3. Träna med vänner

Om du är ensam på gymmet är det lätt att det blir ett kort pass, eller att man slutar när det blir för jobbigt för att man inte vill frusta bland främlingar eller riskera att fastna under skivstången. Tränar du med vänner kommer du iväg oftare (för inte vill man ställa in en träningsdate som man planerat) och du tar förmodligen i mer.
 

 

4. Vardagsmotion

Förakta inte vikten av att stiga av hållplatsen tidigare, att ta cykel istället för bil till jobbet, trappor istället för hiss och att stå istället för att sitta. Underskatta inte verkan från att göra tåhävningar medan du borstar tänderna, att promenera runt i rummet medan du pratar i telefon eller att sitta i jägarvila medan du äter frukost. Det fungerar.

 

5. Dansa eller studsa

Spela Just Dance framför TV:n. Studsa omkring till bra musik när du väntar på att vattnet ska koka. Ha ett hemmaparty med kompisar. Gå ut på krog med dansgolv och kör ditt race. Jag lovar, du får upp pulsen!
 

Hur håller ni igång i höst? Kom gärna med fler tips, jag ser fram emot en aktiv fritid att boosta min energi och mitt immunförsvar med.





Upp