Sätt att hålla igång i höst

Det är höst. Höst är fantastiskt. Intala er själva det. Höst är fantastiskt! Men i och med att det blir kallare och ens solbränna och D-vitamindepåer minskar i takt med att ens arbetsbörda ökar (ni ska bara se mitt schema..!) så blir det här gärna en årstid av stillasittande. Hem från jobbet och stupa. Men att röra på sig är så sjukt viktigt, jag kan verkligen skriva under på det om man jämför min inre hälsa nu jämfört med innan jag tränade. Även om andra faktorer också spelar in, givetvis. Här kommer fyra tips på sätt att röra sig lite extra i höst:
 

1. Promenera och jogga i intervaller

Promenera och jogga utomhus när det fortfarande är vackert. För det första är det inte lika jobbigt som att sprinta och därmed orkar man göra det längre sträckor och längre tid. Ta med kameran och gör sedan ett blogginlägg med vackra platser från din hemstad.
 

 

2. Undersök möjligheten till friskvård

Hur många blir förslappade just för att man är för trött efter jobbet och för mätt efter middagen? Gör det mitt på dagen om möjligt. På min arbetsplats har vi friskvårdstimme och min ligger på onsdagar så jag kan komma iväg. Men ni som är studenter eller elever kan utnyttja håltimmar eller självstudiedagar! 

 

3. Träna med vänner

Om du är ensam på gymmet är det lätt att det blir ett kort pass, eller att man slutar när det blir för jobbigt för att man inte vill frusta bland främlingar eller riskera att fastna under skivstången. Tränar du med vänner kommer du iväg oftare (för inte vill man ställa in en träningsdate som man planerat) och du tar förmodligen i mer.
 

 

4. Vardagsmotion

Förakta inte vikten av att stiga av hållplatsen tidigare, att ta cykel istället för bil till jobbet, trappor istället för hiss och att stå istället för att sitta. Underskatta inte verkan från att göra tåhävningar medan du borstar tänderna, att promenera runt i rummet medan du pratar i telefon eller att sitta i jägarvila medan du äter frukost. Det fungerar.

 

5. Dansa eller studsa

Spela Just Dance framför TV:n. Studsa omkring till bra musik när du väntar på att vattnet ska koka. Ha ett hemmaparty med kompisar. Gå ut på krog med dansgolv och kör ditt race. Jag lovar, du får upp pulsen!
 

Hur håller ni igång i höst? Kom gärna med fler tips, jag ser fram emot en aktiv fritid att boosta min energi och mitt immunförsvar med.

|
#1 - Marie:

Är så sant, Jag rör ju på mig mycket i jobbet, både till jobbet och när jag jobbar så jag får mycket där. Sedan motiverar det mig att träna när jag skaffat ett dyrt träningskort, då måste man väl i allsin dar pallra sig dig känns det som hehe

Men powerwalks skulle jag vilja göra mer

#2 - Sarah:

Ja hatar hösten :/ Önskar man kunde snabbspola till sommarn :)

#3 - Becca:

Bra tips o idéer 👍🌸

#4 - Finurliga fröken :

Räknas det med att jag bär vatten och hö till fåren? Och att jag knappt hinner sitta ner för de är så mycket att göra?
Nej men jag har faktiskt inte nån plan alls för att hålla igång i höst. Eller komma igång. Men jag vet att jag behöver de. Kram

#5 - Anita:

Håller helt med.. Jag ÄLSKAR hösten :D

#6 - Martina:

Superbra tips! Älskar att springa ute på hösten, särskilt i skogen. Om det är väldigt kallt så brukar jag spela Just Dance, såå kul ju :D

#7 - Mina -:

Duktig du är! Jag håller inte ihåg alls hahaha

#8 - Erika:

Jag är fruktansvärt dålig på att träna och gör det helst aldrig. Tror senast jag tränade var i början på året.. men brukar alltid komma ut en gång eller två i skogen på en löprunda nu såhär på hösten :)

#9 - NICOLE:

Så bra punkter :) Jag ska snart köpa ett gymkort med mina friskvårdspengar =)

#10 - Kajsa:

Just Dance är så himla roligt! Jag tänker inte ens på att jag tränar medan jag dansar :)

#11 - Miss Tosse Queen:

Bra tips 😊👌🏼

#12 - Alice:

Bra tips! Just Dance är ju så kul, haha! ^^ Själv så tränar jag nästintill på samma sätt på hösten som på andra tider kring året, dvs. min hemmaträning och mina dans-och koreograferingspass. :)

#13 - Gabriella :

Promenader är ju såå mysigt i höstvädret!!

#14 - birgitmaria:

Vilka bra och enkla tips! Imorgon blir det cykel till jobbet.
Jag gillar att träna/promenera på morgonen. Det förutsätter att jag går och lägger mig i tid.

#15 - Netti Starby:

Vilka bra tips och speciellt den sista :-D Kramis

Svar: puss!
Ljuva Julia

#16 - Heléna:

Vi tänker precis likadant härliga Julia :D Jag promenerar både i jobbet och efter jobbet genom mysiga kvällspromenader med Calle. Cyklar eller går till och från jobbet. Tar trapporna - i alla fall nerför och det är exakt 122 trappsteg när man bor på 7:e våningen :D Det gäller att fånga möjligheterna till vardagsmotion :D Kram <333

#17 - Sara:

Många barnvagnspromenader här! ;D Längtar lite efter att börja trappa ner amningen, så jag kan börja träna igen. Just nu kan jag inte vara ifrån bäbis mer än ett par timmar och ska helst inte springa pga nånting med hormoner... Men om nån månad, då! Längtar efter första löppasset. ^^

#18 - ullie:

det är ändå skönt skönt att ja får motion gratis via jobbet. både hur man säger vi får friskis kort o så dagligen cykla eller gå springa i trappor tillhör det dagliga :d

#19 - tess:

Gud vilka underbara tips!
Kan bara hålla med dig!:D

#20 - Alice:

Kul tips 😀 här blir det zumba, mammastyrka och promenader!

#21 - Rebecca:

Bra tips!

#22 - Matilda Berlin:

Toppenbra tips! Verkligen! Något jag älskar är gruppträning. Boka in ett par pass med några kompisar och då måste man liksom gå. Passet börjar säg 18.20, då kan du inte sitta i soffan och tänka "bara ett simpssons-avsnitt till" för då har passet startat. Helt perfekt =)

#23 - Caroline:

Vilken härlig lista! :D

#24 - Caroline:

Åh vilket bra inlägg! Jag försöker hålla igång men eftersom jag lätt blir så psykiskt utmattad efter en skoldag så blir de oftast inte av :/ men promenad blir det!! Det är skönt dessa höstdagar :)

Kommentera här
Upp