Saker jag slutar med inför hösten

Lärare räknar år i terminer. Kanske inte alla lärare, men många. Och nu börjar strax en ny termin och därmed ett nytt läsår och därmed en nystart. Den skulle kunna innehålla nyårslöften till och med. Det är stora förväntningar och förhoppningar och utmaningar inför en ny termin. Mina nyterminslöften blir helt annorlunda än vad de skulle varit förra året. Det här är istället nyterminsförbud: saker jag slutar med inför hösten, för att ge mig en chans att må bättre. 
 
 
1. Bekräftelse
Jag är en bekräftelsekåt människa som gör så gott som vad som helst för ett "vad duktig du är!" eller "vad snygg du är!". Det är djupt inrotat och ett beteende som jag ska försöka sluta med i höst. Det är liksom inte värt att satsa på att vara störst, bäst och vackrast när man mår dåligt av pressen (en press som dessutom bara jag själv sätter på mig, ingen annan skulle begära guld och gröna skogar av någon som är sjuk eller återhämtar sig från sjukdom).

2. Ånger
Självklart ska jag fortfarande be om ursäkt och ångra när jag har gjort något ont. Men jag slutar med den negativa ångern: den som tänker bakåt. Den energi som lagts på att ångra mina tatueringar, ångra att jag inte åkte till Åland, ångra att jag inte studerade vidare, ångra att jag inte flyttade kan jag lägga på viktigare och mer konstruktiva saker. Allvarligt, vad är det för poäng med att ångra saker jag ändå inte kan göra något åt?

3. Att köpa för små kläder
Ja, jag är en sådan som gärna tror att jag ska komma i samma form som jag var när jag var 17 år och köper därför kläder i den storleken. Men jag är faktiskt 27 år nu och ärligt talat: varför skulle min kropp se likadan ut som när jag var ett barn? Varför vill jag ens det? Nu ska jag köpa kläder i min egen storlek och inte hålla in någon mage för att jeansen sitter för tight.

4. Förväntningar
Ibland blir jag så besviken på andra, för att jag förväntar mig att de ska göra saker som jag gör dem eller i den tid jag anser rimlig. Efter den här sommarens utmattningssyndrom inser jag att jag lika gärna kan skita i det. Dessutom måste jag ha lägre förväntningar på mig själv i och med att allt jag gör nu tar tre gånger längre tid och fem gånger mer energi än innan jag blev utbränd. Så förväntningarna åker i sopkorgen och lämnar plats åt en mer realistisk Julia.

5. Jämföra mig
Det här går ihop med min fyra, men jag ska sluta att jämföra mig med andra - särskilt inom jobbet. De har jobbat fler år än jag och de är friska i hjärnan. Jag kan omöjligt mäta mig med det och jag måste utgå från den plats jag är på idag. Att leva mer i nuet skulle man kunna säga!

6. Klagomål
Jag ska sluta klaga. Igen, det här kommer från min psykologs uppmaning att vara realistisk. Istället för att klaga på vädret eller på min huvudvärk eller på min situation så är det ju såhär det ser ut nu. Släpp ut en liten suck, fundera på om det finns något att göra and move the fuck on.
 
Har ni några nyterminslöften eller nyterminsförbud på gång? 
|
#1 - Netti Starby:

Så himla bra och vettiga mål du har och jag önskar dig lycka till! Kramis

#2 - Erica:

Känner igen mig i så många av dessa punkter och insåg att jag också måste ändra mig. Speciellt att sluta tänka bakåt vad jag "borde" ha gjort/sagt och jämföra mig med andra konstant. Toppenbra inlägg!

#3 - Pernilla:

Nummer 1 tror jag är svår att komma ifrån och de gäller nog egentligen de flesta av oss. Trots att man säger till sig själv att man minsann inte bryr sig ett dugg om vad andra tycker och tänker så gör nog en liten del av oss det ändå. Nummer 3 är bara så jag och det kommer nog aldrig att förändras! :)

#4 - elin:

Rolig läsning , jag ska bli bättre på att jobba med min ångest!<3

#5 - Biggeros:

Många bra punkter där!!!
Många gånger så ångrar man saker och ting..Varför....
Sedan tror jag även att det är ett vanligt fenomen bland många att man ska prestera så mycket på så kort tid.
Ta en dag i sänder och gör det så bra som det går att göra🤗🤗Kram på dig och du duger som du är!!!

Svar: tack kära du! <3
Ljuva Julia

#6 - GoForFit:

Många bra punkter! Tror jag hakar på ett gäng av punkterna :*

#7 - Amanda:

Sånt bra inlägg och tänk <3

#8 - Pauline Hurtig:

åååh så bra saker!

#9 - Days by Johanna:

Hoppas du kan hålla alla löften, jag ahr inga mer än tro på mig själv. Och med hjälp av min chef gör jag verkligen. därför skall det bli riktigt kul detta läsåret, då ångesten är borta (tillfälligt, och hoppas den förblir det) och jag hoppas jag slipper behöva vara med om en närståendes bortgång detta läsåret. Så jag verkligen på fullt ut kan visa vad jag kan!

#10 - Julia Persson:

Jag skulle också behöva sluta klaga, klagar typ jämt å ständigt nästan.. :/

#11 - Mirre Sweetwords:

Super bra och instämmer helt. Liknande sa min pykolog till mig att jag skulle anteckna lite varje dag som jag vart glad över just den dagen och om så bara var ett ord, så skulle jag göra det, även om allt annat kändes piss. För när jag sedan kikade tillbaka skulle jag märka att jag skrev mer och mer som jag vart glad över. Sedan så skulle jag tänka varje dag i en färg. Jaha idag är denna dag rätt mörkgrå, då fick den vara det, eller oj idag är ju dagen lite mer år gult, osv, att när dagen var en riktigt bra dag var den röd, och det hjälpte faktiskt för man lärde sig att uppskatta de små grejerna som faktiskt är bra som man annars skulle missa

Svar: vilket bra knep, så ska jag också tänka - det blir ju mer ett konstaterande än ett gnällande!
Ljuva Julia

#12 - Bunny:

Låter som en mycket bra lista! Flera punkter som även jag borde ta till mig...

Kommentera här
Upp